Pinnekjött og ribbe till (norska) folket

Idag har det alltså varit kirurgens årliga (det vet jag inte om det är iofs.. men det lät ju bra!) julelunsj (jag har inte stavat fel, norrmännen stavar lunch på detta märkliga sätt) och förväntningarna var höga. Stian satt i förrgår och skröt om detta julebord som skulle vara något utöver det vanliga, något alldeles extraordinärt. Vi skojade till och med om att jag var tvungen att dokumentera denna händelse med kamera och ett alldeles eget facebookalbum, bara med bilder från denna otroligt, magnifika, magiska tillställning.
Vi kan väl säga som så att fantastiskt var det inte. Verkligen inte! Den norska julmaten, främst pinnekjött och ribbe som jag hört folk tala drömmandes om sen jag kom hit i början av november var ungefär lika upphetsande som de sega fårbitarna vi fick i grytorna som serverades i matsalen på fårslakteriet på Island. Dvs inte upphetsande alls. Pinnekött var väl okej, det är typ fårkött med ben som är lagat på nåt speciellt sätt (jag har fått det förklarat säkert 50 gånger och varje gång verkar jag lika intresserad men varje gång går informationen in och ut på samma gång...) men ribbe, som är bleka revben från gris eller nåt var ganska otäckt. Som svensk är man ju inte speciellt glad för ben och fettbitar i maten. Därför går den norska julematen bort. Fett bort. Jag åt iallafall en potatis, en korv och lite kålrabi (också norsk specielitet, typ mosad kålrot och morot i en puré.. typ rotmos!). Fick äta mig mätt på efterrätt istället, hehe. Riskräm (typ ris a la Malta) och fromage bjöds det på då. Det var iaf klart godkänt! Så för att summera det hela: jag kommer inte mer klaga på att det inte finns nåt gott på det svenska julbordet. Ro hit med lite Janssons frestelse för tusan !!!!
...det var dock VÄLDIGT trevligt att äta tillsammans med hela kirurgen! Så även om maten var sådär var sällskapet finfint!
(För övrigt så ångrade Stian sig lite om sitt LÄTT överdrivna uttalande och skyllde på att förra året hade det vart myyyyyycket bättre... så facebookalbumet behövde jag inte göra längre.. däremot tänkte jag bjuda på en liten bild av hur maten såg ut!)
Pinnekött längst upp till vänster och ribbe uppe i mitten. Den där klicken som inte är potatis och inte korv är kålrabi. Om ni inte förstod det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0