Polarnatt

Jag har senaste veckorna gått och muttrat över att det är så sjukt mörkt här. Okej att det varit mörkt hela tiden men nu är det helt extremt. När jag tänker efter minns jag inte ens när jag såg solen sist?! Så jag gick in för och kolla SMHI och solens upp och nergång i Harstad. Men det enda det stod var "polarnatt".. jag googlade detta och fick svaret:
"Polarnatt eller midvintermörker innebär att solen aldrig går upp under dygnet; dvs. att den befinner sig under horisonten under hela dygnet. Under polarnatten är solen nere även mitt på dagen (middag), vilket kallas middagsmörker. Polarnatt förekommer i polarområdena, dvs. norr om norra polcirkeln och söder om södra polcirkeln".
Så så ligger det till. Men det är inte heeeelt becksvart dygnet runt, utan ett ganska fint blått skymningsljus ligger över byn de dagar det är fint väder (hur man nu vet det när man aldrig ser solen?), någon timme mellan elva och tolv typ innan det börjar bli mörkt igen.

Förstår ni hur det är att jobba natt under dessa förhållandena? När jag gjorde det förra helgen såg jag inte ljuset på 4 dagar !!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0