Nämn ett norskt dansband! Någon?

Jag vaknade visst innan kvällsvakten imorgon. Det var ju himla tur.

Jo, en sak jag har reflekterat över senaste tiden är hur mycket norrmännen vet om sverige och hur lite vi (jag?) om dem. Till exempel, kan någon säga namnet på tre norska dansband, bara sådär? Kan någon säga vad Norges svar på Felix färdigrätter heter? Kan någon sjunga Norges svar på "flickorna från Småland"? Inte jag!
Både min roomie Linda och de på jobbet kunde rabbla upp Thorleifs, Vikingarna och Sven-Ingvars. (Plus att Linda kunde sjunga "ett hjärta kan gå i tusen bitar") Sigrun på jobbet visste dessutom mycket väl vad Felix färdigrätter var. Och en av mina patienter sjöng "flickorna från Småland" för mig!
Tyder inte detta på att Sverige måste vara ett lite bättre land än Norge?
Och speakng of flickorna från småland. När jag började här och alla frågade var i Sverige jag kom ifrån, så började jag säga Växjö - ingen visste. Sen utvecklades det till ett kort: Södra Sverige. Men då skulle de envisa norrmännen veta exakt VAR i södra Sverige. Suck. Då drog jag till med att det låg nära Malmö (man kan tycka att detta var att fara med lite osanning.. men sen å andra sidan har nordlänningarna här en lite skev uppfattning av avstånd och så. Så med deras egna mått mätta är ju Växjö och Malmö i princip grannstäder!) Men en dag upptäckte jag att ALLA vet vem Emil i Lönneberga är och att han kommer från Småland! Så numera kan jag helt sanningsenligt uppge att jag kommer från Växjö i SMÅLAND !
:)

Kommentarer
Postat av: Nyberg

Eller så tyder det på att norrmännen inte är så dumma som vi tror! ;)

2010-11-15 @ 23:25:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0