Harstad it is

Nu är jag tillbaka kära vänner!

En kort summering av tiden hittills i Nordnorge:
I måndags kväll landade jag i Tromsö, på tisdagen fick jag reda på att jag och Maja skulle flytta till Harstad, på onsdagen flyttade vi till Harstad och igår, torsdag, började vi jobba, fick vi reda på att vi måste byta boende och så jobbade vi ett pass till! Första "riktiga" dagen i Harstad kan alltså summeras dubbelpass och Adecco-krångel!

När vi kom hit efter en mycket fin resa i de norska fjordarna trodde vi ju att vi skulle bo på patienthotellet. Men så klart stämmer ingenting. När vi hämtade nycklarna så ledde de till ett annat boende på sjukhusområdet. Vi fick alltså istället bo 2 minuter från jobbet i varsin lägenhet! Vilken lycka! Men säg den lycka som varar för evigt! När jag jobbade igår ringde Adecco och sa att vi var tvugna och flytta. Först till patienthotellet, sen tillbaka till våra lägenheter och sen till patienthotellet IGEN. Och alla dessa flyttar på de 11 dagar vi ska vara här. SJUKT. Så vi vägrade och fick tillslut godkänt att vi kan flytta ihop och bo i en av lägenheterna vi bott i. Sagt och gjort, igår blev Maja och jag sambos! Vi kommer antagligen inte ses så mycket ändå tyvärr, eftersom vi jobbar om varann i stort sett hela tiden!

Så till jobbet då. Vi jobbar på samma kirurgiska avdelning. Jag på gastro/urologi och Maja på ortopeden. Alla är jätte snälla och trevliga och berättar och förklarar. Dock har vi väl inte riktigt förstått vad vi gör här eftersom gårdagen var så lugn. Jag har aldrig haft så mycket dö-tid på ett jobbpass som sjuksköterska. Och de norska sjuksköterskorna har ogenerat 1,5 timmes lunchrast (jag skojar inte!!!) och sitter ofta och dricker kaffe och pratar recept.

Det är en helt annan uppdelning av arbetet än vad jag är van vid. Det finns inga undersköterskor på avdelningen utan bara sjuksköterskor. Så igår var en sjuksköterska ansvarig för rond och medicindelning och sen gjorde vi andra omvårdnadsarbetet plus hjälpte till och lämna ut någon tablett här och där.

Skulle egentligen slutat 15.30 igår men fick då hoppa in och jobba ett pass till på ortopeden med Maja! Så första arbetsdagen blev 7.30-23 (man slutar 23 alla kvällspass!) och jag kan ju säga som så att jag brukar vara mycket trötare när jag jag jobbat ETT pass på kära femman!

Vi har tyvärr inget internet i lägenheten där vi bor nu. Så sitter i entrén på sjukhuset och använder deras trådlösa, man får ju inte vara dum inte! Jag ska jobba kl 15 och Maja ska göra ett nattpass. Så vi ska försöka hinna ut på en tur upp på fjället här innan jag ska jobba!
En norsk fjord
På tur med Fjordens drottning :)
Harstad sjukhus!
Downtown Harstad
Helikopterplattan, Harstad stad och havet långt där borta.
Jag som norsk sykepleier! :)

Kommentarer
Postat av: Eva

Hahaha, har alltid hört att Adecco är så bra och välorganiserade...?

Nä, i Norge är man SSK på ett helt annat sätt. Efter omvårdnadsarbetet (där jag har varit, t.ex Hammerfest) sätter man sig ner och språkar med sina kollegor och väntar på att "få nått att göra". Sen är det lunch och sen journalför man och sen väntar man på avlösningen vid 15...

De norska SSK skulle inte klara en dag på våra svenska sjukhus!



Men Harstad ser fint ut. Jag SKA dit nångång. Hadetsåbra./E

2010-09-10 @ 12:02:56
Postat av: Emma

Hej Gumman!! Va skönt att ni äntligen fått börja jobba efter allt krabb med flytt och annat! Hoppas det kommer flyta på bättre nu=)! Oj vilka raster de har i norge...och ändå så mycket bättre betalt, jag förstår inte logiken ;) Haha!! Vilka fina bilder, det ser ut som det är helt underbart vackert! Mer bilder=) Jag följer bloggen varje dag gånger flera=)!! Ha det nu jättebra vännen! Va rädd om dig och jobba inte alldeles för mycket! Stora kramar och pussar

2010-09-10 @ 19:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0