Lördagkväll i Harstad..

.. och jag befinner mig i entrén på sjukhuset för att uppdatera om mina förehavanden i vårt kära grannland!

Maja och jag har i sann samboanda precis intagit en festmåltid som sig bör på en lördag, bestående av lax och potatis. Kändes väldigt gott och lyxigt i jämförelse med pasta och tonfisk, alt. bulgur och soppa.

Jag har jobbat dag idag och hoppsan hejsan, utan att jag förstod det imorse så var JAG den medicinskt ansvariga för den röda gruppen på kirurgpost A. Jag som inte ens hade listat ut hur man läste de mycket egendomliga läkemedelslistorna !!! Jag jobbade i lag med Lillian, en jätte go tjej som läser sista året till sjuksköterska och därför får hoppa in och jobba som "assistent" som det kallas. Som tur var hade vi bara 4 patienter, varav tre var samma som jag hade igår på kvällen. Det var verkligen skönt med en mjukstart! Fast en patient blev ganska risig och det visade sig vara en akut pankreatit (inflammation i bukspottskörteln) så det blev lite och pyssla med! Och inte minst pga de svårtolkade läkemedelslistorna på papper med streck och kryss och konstiga kråkor överallt!

På eftermiddagen tog vi det mycket lugnt och det bjöds på en sk "flygplanskrasch" (något fröken Nyberg skulle gillat!) som bestod av glass och sen en stor skål med allt möjligt godis, surt, hårt, lakris, choklad, sött, salt... och jordnötter !! Detta tog man sen på glassen och mumsade i sig!

Jag har förövrigt skaffat mig sommarjobb här till nästa sommar då jag blev superbundis med överläkaren/avdelningschefen Niels idag! Niels är en dansk norsk som bott i sverige i 20 år och som är den som indirekt anställt Maja och mig via Adecco! Vi skulle ronda mina fyra patienter (som blev tre eftersom en gick hem på permission) och det tog en timme eftersom vi förutom patienterna såklart, var tvungna att diskutera likheter och skillnader på vården i sverige och norge! Han höll också med om att tempot och effektiviteten är HELT annorlunda i Sverige! Sen tyckte han att det var en alldeles utmäkt idé att Mia&Maja kom hit och jobbade i sommar! Haha, vad mycket roligt folk man träffar på när man är ute i världen alltså!
Men sanningen att säga är att vi trivs väldigt bra här och gärna skulle stanna här tiden ut! Och vi skulle även kunna tänka oss att komma tillbaka! Nackdelen är bara att det är så lång resa hit! Dock är omgivningen otroligt vacker! Påminner mycket om Nya Zeeland, ni som varit där!

Nu ska jag bege mig hemåt igen och se om Maja vilat klar. Hon ska jobba natt! Men innan dess ska vi ut på en liten promenix i vackra Harstad!
Fin sjö på en av promenadslingorna

Kommentarer
Postat av: Eva

Ge mig telefonnr till snubben som anställer. JAG vill till Harsad juh...

2010-09-11 @ 23:48:55
Postat av: Anonym

Ge mig telefonnr till snubben som anställer. JAG vill till Harsad juh...

2010-09-11 @ 23:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0