Ett gammalt kärt återseende

Ni som följde min gamla blogg guleböjen, från mitt första besök i den norska sjukvården kanske minns att jag hade en kategori som hette "Dagens norska ord". Där presenterade jag iallafall lite ord jag lärt mig under dagen, finns ju en hel del roliga norska ord!
Den kategorin har ju inte följt med till denna blogg, då jag numera är allt för "norgefierad" och inte längre reagerar på märkliga ord. Men nu tänkte jag göra ett undantag då jag idag fick lära mig kanske det roligaste norska ordet ever.
ROMPETROLL (den egentliga svenska översättningen blir precis som ni tror, Rumptroll !!!)
Rompetroll är iallafall barnen till en frosk, vilket är dagens andra norska ord.
Nu är ni väldigt spända på översättningen va?????
Så jag ska inte hålla er på sträckbänken längre:
Frosk = Groda
Rompetroll = Grodyngel
Lite kul tyckte ni väl också att det var?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0