Solklart!

En sak som har förändrat sig ganska mycket faktiskt sen jag åkte, är ljuset! När jag lämnade Harstad 30 december var det ju mitt i mörkertiden, dvs. solen bemödade sig inte ens med att stiga upp om dagarna och det var som ljusast mellan 11-13 på dagarna då det var skymningsljus typ. Men den 15 januari tror jag det var, så kom solen tillbaka! Detta har ju alltså gjort att det numera faktiskt är några timmar dagsljus på dagarna och det är inte kolsvart när jag går till jobbet 14.30 på eftermiddagen! Väldigt skönt måste jag säga! Det som känns helt galet är att nästa gång jag kommer tillbaka, i juni, kommer det vara ljust dygnet runt!
Det som är lite kul är att det är verkligen en stor händelse här när solen kommer tillbaka. Förr var barnen tydligen lediga den dagen solen kom, för att de skulle vara hemma och välkomna den eller nåt liknande. Numera får man inte vara ledig men det firas ändå, som på sjukhuset. I fredags var det "solens dag" (lite sent men iallafall!) och det firades med solbullar och oboy i sjukhusets kafeteria och några dagisbarn sjöng solsånger! Jag missade dock denna händelse eftersom jag jobbat natt och inte orkade släpa mig till jobbet för såna här hedniska ritualer :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0